Öko-õlitaja on kodus põlve otsas aretatud automaatne ketiõlitaja
mootorratastele. Inspiratsiooni on saadud tööstuslikust
automaatõlitajast Pro-Oiler. Kasulik on läbi lugeda aadressil
http://www.pro-oiler.com paiknev dokumentatsioon, seal on üksjagu
asjalikku juttu :-) Nimetuse on riistapuu saanud selle järgi, et ta on kokku
pandud kättejuhtuvatest materjalidest ja enim on rõhku pandud valmistamise
odavusele. Tööstuslikud ketiõlitajad maksavad 2k ja rohkem, öko-õlitaja
eelarve oli selline:
Magnetklapp 50.-
Tilguti 15.-
Määrdenippel 7.-
Lülitid 2 x 6.70
Herkon 10.-
ATtiny26L-8PI 51.-
Termistor 18.10
7-segmendiline displei 26.60
0.47 uF kondensaator 9.40
100nF kondensaator 2.-
Õlipudel 21.90
Kinnitusvahendid ca. 10.-
Varjestatud kaabel 45.-
KOKKU 279.40
Rohkem ma selle seadme tegemisele otseselt raha ei kulutanud. Ülejäänud
komponendid on kas omal kapinurgas vedelenud või tuttavatelt ilma rahata
saadud. Seetõttu on ka kohati komponentide valik pisut veider.
Seade töötab 12-voldise elektrisüsteemiga mootorratastel. Erinevalt Pro-Oilerist kasutab öko-õlitaja vabavooluga süsteemi, õli doseerimist reguleerib magnetklapp. Tegemist on Žiguli karburaatori magnetklapiga millel nõelklapp üle soveldatud ja vedru pastaka omaga asendatud, sest originaalis oli tal jube nõrk vedru, mida ma kartsin, et aukudes raputades hakkab õli läbi laskma. Kuna venelased olid asja teinud väääga piiripealse, nii et 12 V originaalvedrugagi vaevalt tõmbas, siis olin sunnitud klapi toiteahelasse lisama inverteri ja alaldi, mille abil klapi toitepinge tõstetakse umbes 35 voldini. Sellisel viisil on lülitus küll tugevalt aladimensioneeritud, aga sellest pole midagi, sest ta töötab niikuinii väga lühikest aega korraga. See inverteri lisamine oli muidugi täiesti plaaniväline ja lihtsam oleks ehk mõni parem klapp otsida, aga kuna ma polnud veel kunagi ühtegi inverterit ehitanud, siis oli see huvitav ettevõtmine ja otsustasin asja ikkagi selliselt lahendada.
Seadme koosseisu kuulub ka termistor, mis võtab arvesse õhutemperatuuri ja külmema ilmaga hoiab õliklappi kauem lahti, et kompenseerida õli viskoossuse suurenemist.
Kasutamine:
Peale süüte sisse lülitamist näitab seade kahe sekundi jooksul valitud tabelit,
seejärel kahe sekundi jooksul töörežiimi ja lõpuks antud režiimi aktiivset
valikut. Valikut saab muuta vajutades nuppudele "-" või "+". Töörežiime on kolm:
1) Standardrežiim (S) - valida saab viie erineva õlitusintensiivsuse vahel
2) Täppisrežiim (A - advanced) - saab valida 12 erineva õlitusintensiivsuse vahel
3) Tabeli valiku režiim (C - configure) - saab valida mitme erineva õlitusintensiivsuse
tabeli vahel, sõltuvalt kasutatavast mootorrattast.
Standardrežiimi valikud on täppisrežiimi valikute alamhulk. Vastavus nende vahel on järgmine:
S1 = A2Režiimide vahetamiseks tuleb "-" nuppu all hoida üle kahe sekundi.
Õliklapi manuaalseks avamiseks peab "+" nuppu all hoidma üle viie sekundi. Klapp suletakse peale nupu vabastamist. See funktsioon on tarvilik näiteks torustiku õhust tühjendamiseks peale seadme paigaldamist. NB! Kuna klapi avamise lülitus on aladimensioneeritud, siis ei tohi üle paarikümne sekundi klappi korraga lahti hoida!!! (Õli on tegelikult ikka suhteliselt paks ja jookseb ta läbi klapi aeglaselt. Palju parema tulemuse õhumullide välja saamiseks andis see, kui keerasin klapi pesas pisut lahti, nii et ta enam tihedalt ei sulgenud ja lasin õlianumasse ettevaatlikult suruõhku sisse).
Õliklapi avamise ajaks süttib tablool kümnendpunkt. Nii saab silma peal hoida, et kas ikka aeg-ajalt lastakse õli ketile või on näiteks andur rikki läinud ja ratta pöörlemise signaali enam ei edastatagi. Viimase õigeaegseks märkamiseks näidatakse kümnendpunkti ka peale süüte sisse keeramist andurilt signaali saamise ajal esimese kümne ratta pöörde jooksul. (Kuna elu näitas, et seda eriti vaadata ei viitsi, siis lisaks eelmainitule näidatakse kümnendpunkti peale süüte sisse keeramist ja kustub ta esimese herkonilt tulnud impulsi peale).
Süüte välja keeramisel salvestatakse valikud automaatselt kontrolleri püsimällu, kust need ei kao ka aku eemaldamisel. Elektrit saadakse selle tarbeks 470 uF kondensaatorist, mis asub voolustabilisaatori ees. Kui süüde väljas, siis õlitaja voolu ei tarbi ja akut ei tühjenda.
Sobiva õlitusintensiivsuse tabeli leidmiseks tuleb veidike arvutada. Võta kalkulaator ja hakka toksima :-)
1)A1 | A2 (S1) | A3 | A4 (S2) | A5 | A6 (S3) | A7 | A8 | A9 (S4) | A10 | A11 (S5) | A12 | Protsent | |
T1 | 413 | 403 | 391 | 379 | 364 | 340 | 306 | 249 | 201 | 143 | 97 | 61 | 100.0 |
T2 | 364 | 355 | 345 | 334 | 321 | 300 | 270 | 219 | 177 | 126 | 86 | 54 | 84.7 |
T3 | 330 | 322 | 313 | 303 | 291 | 272 | 245 | 199 | 160 | 114 | 78 | 49 | 78.3 |
T4 | 305 | 298 | 289 | 280 | 269 | 252 | 227 | 184 | 148 | 106 | 72 | 45 | 71.0 |
T5 | 277 | 270 | 262 | 254 | 244 | 228 | 206 | 167 | 135 | 96 | 65 | 41 | 64.4 |
T6 | 251 | 245 | 238 | 230 | 221 | 207 | 186 | 151 | 122 | 87 | 59 | 37 | 59.6 |
T7 | 232 | 227 | 220 | 213 | 205 | 191 | 172 | 140 | 113 | 81 | 55 | 34 | 54.0 |
T8 | 197 | 192 | 186 | 180 | 173 | 162 | 146 | 118 | 95 | 68 | 46 | 29 | 47.6 |
protsent (peen) | 100 | 98 | 95 | 92 | 88 | 82 | 74 | 60 | 49 | 35 | 24 | 15 | |
protsent (standard) | 100 | 94 | 84 | 49 | 24 |
Tabelid on kopeeritud üle ühe Pro-Oilerilt (kõikide jaoks polnud kontrolleri mälus ruumi) ja korrutatud koefitsiendiga 11.4, sest Pro-Oileri pump annab korraga 0.08 ml õli, aga öko-õlitaja klapp laseb ühe impulsi jooksul läbi (loodetavasti :-) ca 0.007 ml sõltumata temperatuurist (mõõdetud Carlube 10w40 poolsünteetilise õliga temperatuuril umbes 15 kraadi). Samas sõltub ta paljudest asjaoludest ja tuleb määrata iga ratta jaoks eraldi. Number tabelis tähendab ratta pöördeid kahe õliklapi avamise vahel. Vahemikus 10-45 kraadi sobib õliklapi avamisaja sõltuvus temperatuurist üsna hästi Pro-Oileri dokumentatsioonis toodud õli viskoossuse temperatuurisõltuvuse graafikuga. Alla 10-kraadise temperatuuri puhul tuleb võib-olla valida veidi tugevama õlitusega tabel. Standardrežiimi vastavus täppisrežiimi valikutega pole päris sama, mis Pro-Oileril, sest mulle tundus, et esimesel kolmel valikul on muidu liiga väike erinevus.
Tabelite ja nende valiku kohta erinevates tingimustes võib täpsemalt lugeda Pro-Oileri dokumentatsioonist.
Pilte ka mu riistapuust